maandag 8 maart 2010

glasgow

Hoera, paper was vrijdag af, en op een christelijk tijdstip nog wel! In plaats van mijn gebruikelijke tot 2.45u 's nachts doorbikkelen bij deadlines en dan uitgeput op send drukken had ik het hele verhaal zowaar al om 18:14 (ik heb geklokt) de deur uit gedaan... wat een opluchting. Niets dus om me te weerhouden van het weekend te genieten.
Voor mijn verjaardag had ik een babymoon gekregen naar Glasgow. Nog vijf weken maar, dus vliegen zit er niet echt meer in (en bovendien, dat heb ik al genoeg gedaan tijdens mijn zwangerschap) maar een treinreis naar een ander land, dat gaat prima. De afstand is ongeveer zover als van Amsterdam naar Parijs, maar de directe trein brengt je er in 2 uurtjes. Eerste klas, woehie! Op het programma stond La Bohème op zaterdagavond; daarvoor een lunch in de Willow tearooms (complete Rennie Mackintosh inboedel) en de Gallery of Modern Art (ok, en de babybafdeling van de John Lewis). De opera was prachtig en indrukwekkend en een moderne art direction (de New Yorkse art scene, erg studentikoos, maar erg passend ook eigenlijk) en het publiek onverstaanbaar schots.



Het hoogtepunt van de zondag was (na de roomservice, ok en de Mothercare - je moet toch ergens je basics vandaan halen, als het niet in Lancaster lukt...) een rondleiding door de Glasgow School of Art. Door een zéér enthousiaste (en geheel volgens het boekje in kunstzinnig zwart gehuld)  eerstejaars architectuurstudent uit Estland (je kon hem gewoon zien popelen om zijn eigen total design te gaan maken -- ik vraag me af hoe moeillijk het is voor die Mackintosh fans/studenten om hun eigen stijl te ontwikkelen: de gift shop, hoewel geweldig barstte van de 'interpretaties' (variaties op een thema als je het mij vraagt... zou de staf daar neiuwe visies wel waarderen?)) werden we door de krochten en lantaarns van het gebouw geleid. Schijnt dat mevrouw Mackintosh-MacDonald ook een flinke rol heeft gespeeld in het ontwerp. Er was een relief van haar (heart of the rose) dat, zo vertelde onze Est met een veelzeggende blik naar mij, de bevalling representeerde... Voorlopig ben ik nog even in full bloom, ziehier mij in mijn aanbeden jas (ik wou dat ik kon zeggen dat het een Macintosh was, maar het is gewoon wol, niets waterproofs aan)... voor het imminente nageslacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten