dinsdag 30 maart 2010

oh de bureaucratie

Ik woon in Engeland, en ik krijg een baby. De vader is Brit en het hele proces wordt ondersteund door de National Health Service. Dus mag ik een Health in Pregnancy Grant aanvragen: 190 pond om "gezond de laatste weken door te komen". Zo gezegd, zo gedaan: in week 25 kreeg ik de benodigde handtekening van Tracey, de midwife, en nadat Padraic en ik een bankrekening hadden geopend met mijn naam erop (viel nog niet mee) hebben we het formullier de deur uit gedaan.
"bent u (de moeder) een UK citizen?"stond erop.
Nee.
"heeft u een national insurance number?'
Nee. (ik werk hier niet dus heb ook geen sofinummer, tenminste, als ik het goed begrijp is het zoiets als dat).
5 weken later kwamen er twee brieven, allebei hetzelfde: ik was geen UK citizen! Kon ik op het volgende formulier even aangeven wat ik dan wel was? EU citizen? JA. Zoniet, dan moest ik een copie van mijn paspoort opsturen.
Ik lees het toch goed hè? Als je wel een EU citizen bent, dan hoef  je geen copie van je paspoort op te sturen? (Weer eens wat anders dan the real thing, voor mijn learner's permit (om te mogen leren rijden) moet dat wel namelijk, vandaar dat ik dat nog steeds niet heb aangevraagd: ik ga mijn paspoort toch niet met de post verzenden!). Hoe dan ook. Tot nu toe geen klachten. Maar ook geen Health in Pregnancy Grant op de rekening.
Wat wel kwam, twee weken geleden is een andere brief, die hier vermoedelijk iets mee te maken heeft. Afzender: Jobcenter Plus:
"Mevrouw u heeft geen National Insurance Nummer. Daarom hebben wij voor u een afspraak gemaakt met het Jobcenter plus in Preston om u te interviewen. Neemt u alstublieft de volgende documenten mee (paspoort, rijbewijs, diplomas, noem maar op). De afspraak is op 23 maart".
Ze belden zelf de dag ervoor: Hallo komt u morgen? (serieus, dat doen ze hier) Nee zei ik, goed dat u belt, maar ik rijd niet, en ik ben 37 weken zwanger, ik kan elk moment bevallen en ik zie het niet zo zitten om een uur te reizen naar Preston om te worden geinterviewd.
Oja, zeiden ze, nee dat snappen we wel. Weet u wat. U heeft dat National Insurance Nummer nodig voor uw kinderbijslag, dus als u nou even wacht tot de baby er is, dan vult u het kinderbijslagformulier in en krijgt u vanzelf weer een oproep voor het interview.
Kinderbijslag?
Niet de Health in Pregnancy Grant?
Nee dat dacht ze niet, maar ze wist het niet zeker.
De juffrouw aan de telefoon gaf me het telefoonnummer voor het aanvragen van de kinderbijslag en zei dat ze dan ook wel met terugwerkende kracht die Health in Pregnancy Grant in orde zouden maken.
Drie dagen later komt er weer een brief: " U bent niet op komen dagen op uw afspraak bij het Jobcenter Plus, daarom hebben wij voor u een nieuwe afspraak gemaakt, voor 7 april". Vier dagen voor mijn due date! Alsof dat nu wél schikt! Ik moet ze terugbellen, denk ik, maar misschien wacht ik hun herrineringstelefoontje wel weer af...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten