donderdag 16 mei 2013

over stemmen

ik mag hier stemmen, voor de locale verkiezingen dan. Vorige week (was het vorige week? misschien was het al twee weken geleden... ik kan dit natuurlijk nazoeken, maar het doet er ook niet zo toe. Laatst) mocht ik stemmen voor de Lancashire County council Elections. Ik kan niet zeggen dat ik veel snap van het politieke systeem hier, maar wat ik wel weet is dat 1.de landelijke politiek echt pet is (die zogenaamde coalitie van conservatief en liberaal die de ene na de andere 'u-turn' maakt? huh!), 2. dat de zittende regering veel teveel macht heeft, in de zin dat ze net zo makkelijk eerder gemaakte beslissingen van de voorgangers weer terugdraaien - ook over het onderwijscurriculum bijvoorbeeld... het lijkt wel alsof er niemand 'boven' de politiek staat in het algemeen belang, en 3. dat die regeringen weliswaar via zo'n onhandig systeem worden gekozen met kiesmannen in plaats van evenredige afvaardiging, (en dat geldt ook voor de meer locale raadsleden), maar dat dat wel betekent dat je je afgevaardigde, je MP of je town danwel county counceller veel eerder persoonlijk zult kennen en ook verantwoordelijk kunt houden. Als je het ergens landelijk niet mee eens bent is de eerste en heel normale stap om je MP te schrijven (en je krijgt antwoord terug) en de town counceller voor onze wijk is Dave (niet onze loodgieter maar een andere Dave natuurlijk), voor de groenen die hier om de hoek woont, ons kent, en wij hem en dat maakt de politiek zoniet verteerbaarder danwel een stuk persoonlijker en op de een of andere manier erg dorps.
Maar ondanks deze persoonlijke noot kom ik toch maar bar weinig informatie vinden over de provinciale partijprogrammas. Van de groenen was er meer dan genoeg informatie: De stad hier staat op het punt om een al eerder weggestemd idee van stadvernieuwing met een nieuw winkelcentrum bij het kanaal onder aan onze oude heuvel weer te heroverwegen (er is een projectontwikkelaar aan de gang om met een voorstel te komen) en de Green Party is daar tegen. Ikzelf denk dat het wel een goede ontwikkeling is voor de stad, maar wat de andere partijen daarvan denken kon ik nergens vinden, ook niet online. Het pamflet van Labour ging alleen maar over landelijke zaken en de andere twee partijen overweeg ik niet eens. Maar het Labour foldertje gaf dan wel weer naam en toenaam en emailadres en telefoonnummer van de kandidaat voor Lancaster East (hier). Dus wat doe je dan als betrokken kiesgerechtigde? Je belt de kandidaat gewoon op zijn mobiel! En hij nam op! En hij gaf me een diplomatiek antwoord over hun mening over de canal corridor (voor het geval ik tegen was denk ik) en dat was mijn stem dan gewonnen. Heb ik toch genoeg Borgen en West Wing gekeken om te snappen dat ze op zo'n dag echt alles op alles zetten om zelfs de laatste stem nog te winnen. en Labour heeft inderdaad gewonnen hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten